Eind mei geeft kamerkoor Musica Vocale uit Wageningen twee a-capella concerten rond Francis Poulenc en Herbert Howells. Twee muzikale grootheden uit de 20ste eeuw – en een wereld van verschil.
Terwijl de Franse Poulenc zich in de “roaring twenties” afzette tegen het Franse impressionisme en de Duitse muziektraditie die de muziekwereld overheerste, zoog de Engelse Howells de tradities juist in zich op als een spons. Terwijl Poulenc zich door het mondaine Parijse leven schertste, schreef Howells weemoedige muziek vol glooiende Engelse vergezichten – gelardeerd met dwarse harmonieën.
Maar de hoofdwerken die Musica Vocale uitvoert, de Mis in G-groot van Poulenc en het Requiem van Howells, hebben gemeen dat beide werken een dramatisch moment in het leven van de componist markeren.
Howells schreef zijn Requiem in 1932 ter nagedachtenis aan de vele doden van de eerste Wereldoorlog. Maar het werk bleef in de la liggen en werd niet uitgevoerd. Toen drie jaar later zijn 9-jarige zoontje plotseling overleed, verwerkte Howells grote delen uit zijn Requiem tot een nieuw stuk ter nagedachtenis aan zijn zoon, het grootschalige Hymnus Paradisi voor koor en orkest.Pas enkele jaren voor zijn eigen dood in 1983 publiceerde Howells het oorspronkelijke Requiem.
Ook Poulencs Mis in G-groot werd geschreven na een tragische gebeurtenis. Nadat
de jonge Poulenc zich vol vuur had afgezet tegen alle geldende conventies, keerde
hij terug naar het katholieke geloof van zijn jeugd toen in 1936 een goede vriend was verongelukt. De Mis in G-groot voor koor a-capella die hij een jaar later schreef is een
van de magnifieke religieuze werken van zijn latere periode. De muziek is onmiskenbaar Poulenc: vol diepgang, en met dissonanten en onverwachte tonale verschuivingen, maar toch speels, elegant en harmonieus.
Naast deze twee indrukwekkende werken zingt Musica Vocale een aantal kleinere werken van onder meer Brahms en Elgar.
vrijdag 20 mei 20:15 u Pieterskerk Utrecht | ||
zaterdag 21 mei 20:15 Grote kerk Wageningen | ||