Wie kent niet het hartverscheurende beeld van het “Stabat Mater”? De treurende Moeder Maria bij het kruis van Christus en het dramatische beeld van de kruisafname. Talloze schilders werden hierdoor geïnspireerd, en minstens evenzoveel componisten schreven de mooiste werken over dit thema. Vlak voor Pasen zingt Musica Vocale een programma rond dit thema.
Musica Vocale staat tijdens dit project voor een deel onder leiding van onze gastdirigent uit Kroatië, Sara Dodig Baučić. Zij heeft een aantal composities meegebracht die Musica Vocale onder haar leiding zal uitvoeren.
Zij dirigeert het Stabat Mater van de Kroatische componist Blaženko Juračić, een hedendaags werk voor gemengd koor en strijkkwartet. De muziek van Juračić is nauw verbonden met de retoriek van de 17e-eeuwse muziek en heeft verwijzingen naar het oude Gregoriaans.
Het Stabat Mater is een mystieke weerspiegeling van de kruisiging, het sterven en de opstanding van Christus. Alle emoties, geloof, hoop, liefde en vertwijfeling klinken door in de complexe harmonieën, melodieën en ritmes. In 20 korte delen vol symboliek schildert Juračić met sonore kleuren de verschillende scènes.
Centraal in het tweede deel van het concert – onder leiding van de vaste dirigent van Musica Vocale, Rob Vermeulen – staat Pizzetti’s Messa di Requiem uit 1922. Dit werk is een absoluut hoogtepunt uit de koorliteratuur van het begin van de vorige eeuw.
Ildebrando Pizzetti verzette zich in zijn composities tegen de melodische en emotionele excessen van zijn landgenoten als Puccini, Bellini en Mascagni. Daarentegen greep hij graag terug op het oude Gregoriaans en de 15e– en 16e-eeuwse polyfone muziek. U hoort in het Requiem een ongekende dramatiek en schoonheid, een waaier aan menselijke emoties, van verdriet, radeloosheid en angst, tot ontzag en hoop. En soms klinkt er toch een beetje opera in door.
Musica Vocale voerde dit werk enkele jaren geleden al eerder uit. U kunt hier een fragment beluisteren:
Ook zingt Musica Diptychon (1995) uit van de Oekraïense componist Valentin Silvestrov. In het najaar zong Musica al één deel uit dit werk, nu staat het hele werk op het programma. Hoewel de muziek aansluit bij de Slavische liturgische traditie, voegde Silvestrov er typische, eigen accenten aan toe. Hierdoor heeft het werk een opvallend kleuring en is het onmiskenbaar van deze tijd.
Let op!! Slechts één concert!
Op Goede Vrijdag 14 april in de Grote Kerk in Wageningen. Aanvang 20:15u.
Met medewerking van een strijk kwartet met studenten van het HKU Conservatorium Utrecht.