Beste volger, donateur, fan van kamerkoor Musica Vocale Wageningen,
Hier een klein berichtje van de voorzitter. Wij missen het zingen. Natuurlijk. Want wij zingen ondertussen nog steeds, maar u hoort dat niet. En wij missen u.
De afgelopen 14 maanden kenden verschillende fases: de eerste ervaringen met het niet gezamenlijk kunnen repeteren waren heftig. De wekelijkse samenkomst op dinsdagavond, het zingen naast, voor en achter je buurman en buurvrouw, en het direct implementeren en aanvoelen van de aanwijzingen van onze dirigent Rob Vermeulen zijn weg. Dan komt het besef dat er misschien geen concerten mogelijk zijn. In de aanloop naar die concerten is er ineens geen repetitieweekend meer. We kwamen uit een spectaculaire reeks met Paco Peña en zijn ensemble, met 4 uitverkochte theaters.
Als kamerkoor proberen wij steeds de cohesie in het koor te behouden. De eerste kennismaking met de onlineversies van samen repeteren waren niet zo bemoedigend. Zoomen is ondertussen een werkwoord geworden, maar in muzikale termen, is zoemen meer een oefening om in te zingen. Eerst zoomden we individueel met alle koorleden. We hebben vervolgens kwartetten gevormd om toch meer samen te kunnen zingen. De eerst mogelijke repetitieruimte om toch weer samen te kunnen zingen werd boerderij De Hooilanden in Bennekom. Wij waren welkom in hun stal, onder de kapschuur, lekker buiten. Toen het weer kouder en ‘s avonds donkerder werd, hebben wij onderdak gevonden in de Arboretumkerk in Wageningen. Soms in halve groepen, soms weer wat uitgebreider. Allemaal afhankelijk van de dan geldende Corona-regels. Op 1 juni 2020 hebben we geprotesteerd op de Waalkade in Nijmegen. Wij hebben daar als een pop-up met drie koren het Bogoroditse Devo van Rachmaninov gezongen. En daarna snel weer weg. Want die groepsvorming he…
En zeker op zijn plaats is een bemoedigend woordje voor onze onvolprezen dirigent Rob Vermeulen. Wij houden samen vol en gaan onverminderd door met positief vooruitkijken. Maar voor beroepsmusici in de koormuziek is het wel pittig deze Corona periode.
Al die tijd hebben we een volle agenda van concerten als ankerpunt gehouden. Op het programma stonden de Vespers van Rachmaninov en het Deutsches Requiem van Brahms met orgel. Rachmaninov sluimert op de achtergrond, wij zouden het zo kunnen uitvoeren. Het Deutsches Requiem hebben wij als generale repetitie uitgevoerd in de Eusebiuskerk in Arnhem. Van deze uitvoering hebben wij een bijzondere en waardevolle opname gemaakt die u (hieronder – even naar beneden scrollen) kunt terugluisteren en kijken. We dachten we gaan nu of nooit. Alsof u daar met zijn allen in de kerk zou zitten…
We hebben door het zingen in de kwartetten, door het buiten zingen samen met de vogeltjes (en later op de avond de muggen, die overigens ook al behoorlijk bedreven zijn in het zoemen) en door te zoomen, ieder voor zich achter het computerscherm, geleerd veel individueler te zingen. Je kunt je namelijk minder verschuilen achter de eventuele talenten van de buurman of buurvrouw. Maar wat je vooral mist is de akoestiek, de klank die je terug moet krijgen van diezelfde buurman en buurvrouw. En van de zaal, de kerk waarin je repeteert.
Er staan nog steeds data vast voor concerten. Gelukkig maar. We moeten vooral vooruitkijken en klaar zijn om u weer te ontmoeten. De komende tijd zal leren welke concerten doorgaan en welke niet. U kunt de data alvast in uw agenda schrijven.
Misschien hoort en ziet u ons wel met een livestream. Wilt u op de hoogte worden gehouden van onze concerten dan kunt u donateur worden. Hier staan de mogelijkheden vermeld. Alle steun op dit moment is welkom!
Met muzikale groet en hopelijk tot snel!
Sicco de Boer
Voorzitter kamerkoor Musica Vocale
Vespers van Rachmaninov
De prachtige, indringende en diep-Russische Vespers van Rachmaninov gelden al meer dan een eeuw als een a capella meesterwerk. Aan het begin van de vorige eeuw beleefde de traditionele Russische (koor)muziek een ware revival. Net als Tsjaikovsky, Gretchaninov en anderen schreef ook Sergei Rachmaninov (1873-1943) in die periode verschillende koorwerken. Zijn Vespers vormen een hoogtepunt in die nieuw ontstane Russische koortraditie.
Rachmaninovs Vespers omvatten drie van de gebedsgetijden uit de Russischorthodoxe Liturgie: de vespers, de metten en de priem. Muzikaal baseerde hij zich zowel op authentieke Russische gezangen als op melodieën in de Russischorthodoxe traditie. Hij behandelde de koorstemmen als die van een orkest, waarbij van de zangers uiteenlopende vocale technieken worden gevraagd. Ook paste hij de tegenstempolyfonie toe, een techniek uit de Russische volksmuziek die sterk afwijkt van het West-Europese contrapunt. De melodie wordt daarin begeleid door een constante toon, gezongen door wisselende koorpartijen.
Wat Rachmaninovs muziek virtuoos maakt zijn de veelvuldige diviseringen in de koorpartijen: elke partij wordt regelmatig in drieën onderverdeeld, wat resulteert in soms twaalf stemmige muziek. Ook in het stembereik is de muziek extreem, zowel voor de bassen als voor de sopranen. Toen Rachmaninov in 1915 voor de dirigent de muziek had voorgespeeld op de piano, verzuchtte deze dat het een fantastisch stuk was, maar “waar haal ik zulke bassen vandaan? Die zijn zo schaars als asperges tijdens de Kerst!”.
Data concerten
26 juni Koepelkerk Arnhem 20:15u
2 juli Grote Kerk Wageningen 20:15u
3 juli Pieterskerk Utrecht 20:15u
Opname Grote Kerk Wageningen
Een prachtige opname gemaakt door Ger Vos audiotechniek, is beschikbaar op deze website.