2011: Voorbereiding

Mijn idee voor deze pagina was een soort samenvatting te geven van onze repetities, want we hebben het stuk met bloed, zweet en tranen ingestudeerd, en dat moet toch wel gememoreerd blijven. Vlooiend door de mailtjes die ik na elke repetitie rondstuur bedacht ik eigenlijk dat het misschien wel het treffendst is als ik die stukjes gewoon achter elkaar laat staan, want hoewel het dan een lang verhaal wordt weerspiegelt het wel precies ons hele repetitieproces. Je hoeft het niet te lezen! Maar als je het toch wilt weten, is het zo denk ik het meest informatief. (Bovendien scheelt het me een hoop samenvat-werk).

7 maart 2011 (eerste repetitie na Libanon):

En toen was Les Noces aan de beurt. Ook hier was Rob vrij uitgesproken over: "Dit is echt fokking moeilijke muziek". Je moet echt grote klasse hebben om dit stuk bij elkaar te houden. De "koninginnedaguitvoering" was in die zin heel bijzonder, omdat ze het zonder dirigent allemaal uit hun hoofd zongen, en dan ook nog met choreografie erbij (Cappella Amsterdam, was dat). Wij doen het een tandje minder: wel met een dirigent, niet uit het hoofd, en zonder choreografie. Maar dat neemt niet weg dat het heel, heel erg moeilijk is om dit stuk uberhaupt uit te voeren, laat staan het goed te doen. Wij zijn maar gewoon begonnen. Met tekst hebben we onszelf niet vermoeid, we mochten gewoon na-na-na zingen. Met de noten hadden we aanzienlijk meer moeite dan gewoonlijk, maar eerlijk gezegd viel het me niet tegen, en we hebben echt wel wat gedaan. We gingen gewoon gestaag van notenbalk naar volgende notenbalk. Zo nodig een beetje om de beurt en daarna allemaal tegelijk. Eigenlijk is het gewoon vreselijk leuke muziek! Heel "Russisch", aldus Rob, dit ritmische geschetter. Overigens: we gaan het precies volgens "de DVD" doen, want daar gaat Introdans op dansen. Dus die tempi moeten het ook echt worden. Deze tempi zijn, heel Strawinskiaans, niet zomaar wat maar precies gegeven (60, 90, 120, etc). [...]

Voor de uiteindelijke uitvoering van Les Noces wordt ons koor nog uitgebreid met conservatoriumstudenten die daartoe eerst auditie moeten doen bij Rob. (Horen jullie dat? Slurp dit op, dit is heel erg lekker! Conservatoriumstudenten zang moeten auditie doen voordat ze MET ONS mee mogen zingen met Les Noces). Er komen een stuk of 10 bij, als het mee zit.

15 maart 2011:

We hadden een dramatisch slechte opkomst vandaag. Dat wil zeggen, ongeveer alle vrouwen waren er, en ook heus wel wat tenoren, maar er waren maar 4 bassen. Veel mensen waren ziek, anderen hadden andere redenen van afwezigheid, maar de moraal van het verhaal was dat dit hopelijk wel het dieptepunt van het jaar was, en dat iedereen weer snel gezond wordt en ons helpt om Les Noces erin te krijgen. [...]

We pakten desondanks Les Noces weer vrolijk op. We startten op hetzelfde punt als vorige week: cijfer 87 (p. 96). Echter, deze keer deden we het met tekst. Daartoe heeft Anna ons op haar mooiste Russisch getrakteerd; de transcriptie van deze uitgave is weer anders dan zoals we bij Schnittke gewend waren. (We schijnen overigens dan weer over besjes, dan weer over Chinese eendjes te zingen, de betekenis van de tekst is fantastisch). We zijn een heel eind gekomen, bijna tot aan het eind van het boek. Volgende week is het de bedoeling dat je dat allemaal nog eens bekeken hebt, inclusief de stukjes aan het eind die we overgeslagen hebben. We moesten er vooral op letten dat we ritmisch heel strak zijn: scherp inzetten en attacks geven op 'staccato' passages en dergelijke.

22 maart 2011:

[...] Dan hadden we onze klavierleeuwin Ana Stamp vanavond op bezoek. Wat een genot! Soms zat je zo in vervoering te luisteren naar wat zij allemaal tegelijk deed dat je helemaal vergat dat je nog moest inzetten. (Soms ook lette je wel heel goed op jezelf en dan kreeg je het nog steeds niet voor elkaar om in te zetten, maar dat was iets anders).

We gingen voortvarend van start met het 1e deel, wat we al eerder geoefend hadden, maar nu dus met piano. Dat viel nog niet mee! Niet alleen de noten zijn lastig, maar ook de timing van de inzetten. Toch ging het volgens mij gestaag vooruit. (Ik heb trouwens zelf tot grote ontzetting van Karin vanavond rigoreus besloten dat ik gewoon met een gele merkstift mijn partij ga aantekenen, en ook met potlood alle tekst onder de (alt)partij schrijf, want volgens mij helpt dat echt, ook al is het niet erg cool).

Toen we deel 4 doorgeworsteld hadden begonnen we aan deel 1. Ana had dit niet geoefend dus het was a l'impromptu (niet dat wij dat konden horen). Deel 1 bevat veel stukjes mannen - vrouwen afzonderlijk, wellicht gaat Rob dat ook nog apart met ons oefenen. Huiswerk voor volgende week: deel 1 (niet helemaal tot het eind).

29 maart 2011:

Wij hadden vanavond een halve repetitie, die we besteed hebben aan het doorzingen van deel 1. Dit viel nog niet mee (en dat kwam niet omdat Rob nauwelijks stem had). De noten zijn niet eens zo moeilijk, maar de ritmes zijn fnuikend (telkens ineens weer een 5/8 er tussen of zo), en om dat dan in tempo op tekst te zingen is natuurlijk helemaal dodelijk. Ook mensen die er echt naar gekeken hadden bakten er niet bar veel van. Dit moeten we dus echt heel vaak doen. En dit moet je ook thuis heel vaak doen. Bij deze wisselende ritmes is het heel belangrijk dat je beseft waar de 'beats' vallen (bij 5-maten vaak in groepjes van 3 en daarna 2). Je kunt dit een beetje provoceren door vrij overdreven nadruk te geven op tonen die dat ritmisch vragen, daardoor krijgt het stuk wat meer reliëf. Stravinsky speelt met de woordaccenten door ze telkens op een andere plaats in de maat te laten vallen. Dat is leuk voor het eindresultaat, maar best wel lastig voor ons.

We hebben het hele deel zo'n beetje doorgewerkt, afwisselend met vrouwen en mannen in de hoofdrol. Ik vermoed dat we dit volgende week weer gaan doen, hoewel er geen expliciet huiswerk is opgegeven.

5 april 2011:

We kregen vanavond een stapeltje nieuwe muziek, wat we naast Les Noces gaan doen, om de gemoederen wat af te wisselen. Deze muziek bestaat uit: Requiem van Howells, 3 delen uit een Javaanse mis van Ivan Yohan (ja! Onze eigen Ivan! Die is gewoon gevierd componist in Indonesië) en Butterfly Dreams van Tavener. We begonnen met de 1e drie delen van Howells. Rob vertelde dat Howells dit stuk geschreven heeft n.a.v. het overlijden van zijn zoontje, en het heel lang 'in de la' heeft laten liggen. Al in deel 1 werden we als koor letterlijk verscheurd, zowel omdat het van enkelkorig naar dubbelkorig gaat, maar ook in de harmonieën. Hartverscheurend mooi.

Na de pauze deden we (delen van) deel 1 en 2 van Stravinsky. Ik ben even het preciese startpunt vergeten, maar het was waar de vrouwen een stukje alleen hebben, waarna de mannen met 'Ray' of zoiets hun instemming uitschreeuwen (maar wel op toon natuurlijk). We hebben het tot het eind van deel 2 doorgetrokken, niet overal even intensief.

Volgende week komt Ana Stamp pianospelen, zodat we het weer even lekker kunnen doorraggen. Rob vertelde dat hij vandaag met de 4 pianistes (ja, allemaal "meiden") gerepeteerd had, en dat zij toevallig best wel klein en petieterig zijn (deels Chinees), wat het contrast nogal groot maakt met het gehamer wat zij op die piano's zitten te rammen (met uitgestreken gezichten).

Al met al beginnen we het stuk wel een beetje door te krijgen, sommigen reeds meer dan anderen, maar de grootste uitdaging zal toch wel de tekst worden, om dat allemaal te plaatsen onder die snelle noten. Gelukkig is het niet zo vreselijk veel, en zou je kunnen overwegen het domweg uit je hoofd te leren, al is het maar qua noten, zodat je tenminste tijd hebt om de tekst te lezen.

Overigens kan ik nog van harte aanbevelen de DVD die Franka ooit verspreid heeft: hoe vaker je hem bekijkt, hoe mooier het wordt. Zorg dat je hem krijgt. (Belaag Franka maar, of mij). Er staan ook 'extra features' op, waaronder interviews met de (Britse) dansers, en je ziet ze oefenen terwijl ze zelf de muziek neuriën. Zij vertellen dat ze de muziek ook uit hun hoofd moeten leren om er überhaupt op te kunnen dansen. Dus als zij dat al moeten, dan is het voor ons toch een eitje? Wij hoeven niet eens te dansen. (Ook het interview met de choreograaf is leuk).

12 april 2011:

[...] Wij gingen intussen Stravinsky doen, want Ana was er. Het is een stuk leuker met een piano erbij, want het stuk staat meteen veel meer op z'n benen. Wij hoeven er alleen nog maar tussendoor te zingen, de tempi en de sfeer staan al overeind. Helaas viel dat nog niet mee. We zijn vanaf deel 1 begonnen (eerst de vrouwen), en we hebben alles weer geduldig doorgenomen, met name op tekst. Anna heeft opnieuw alles voorgesproken, en wij spraken het na, en daarna zongen we het na, en daarna zongen we het op tempo. Zo vorderden we gestaag, ongeveer ergens tot nummer 50. Volgende week gaan we verder vanaf 50 en zullen we vooral werken aan het gedeelte tussen 50 en 87. Belangrijke boodschappen:

- Zing Russisch. Al zing je het fout, doe het dan in elk geval wel met verve. Beter goed overtuigend fout, dan halfzacht correct. Blijf op je klinkers en medeklinkers letten, al heb je nog zo veel aan je hoofd, en zing tekst, niet lettergrepen. Een beetje schwung geven, hier en daar wat overdrijven, en dan komt het al veel beter over. Dynamiek kan ook nog, want op veel plaatsen moet je forte inzetten en direct piano verder.

- Studeer. Dit kunnen we nog zo vaak op dinsdag doen, maar op die manier halen we het einde niet voor juni. We zijn nu weer deel 1 door gegaan, we hebben deel 2 en deel 4 ook al eens gedaan, en meer is het niet. Maar veel beter wordt het ook niet, als je niet regelmatig zelf op die teksten en noten gaat kauwen. Zorg dus dat je het werkelijk studeert.

- Rob vertelde mij in de pauze: De oefen-sessie van 14/15 juni wordt in elk geval geen full-fledged concert, want niet alle solisten kunnen. Maar we gaan wel degelijk net doen alsof, dus we blijven daar wel aan werken.

Als laatste deden we nog even deel 5 van Howells requiem. Dat was zogenaamd om onze gemoederen te bedaren, maar de uiteenrijtende onmacht die het stuk uitstraalt was nu niet direct rustgevend. Gelukkig mochten we daarna nog met de tafels schuiven, dan kom je vanzelf weer met beide benen op de grond.

19 april 2011:

Rob moest vanavond de generale doen van Bachkoor Nijmegen, die morgen de Johannes Passion uitvoeren, dus repeteerden wij met Saskia. Dat is altijd leuk, want Saskia doet dingen weer net anders dan Rob, en je werkt zo'n stukje dan weer eens op een andere manier door. We deden deel 4 (nadat Saskia had bekend dat ze eerst deel 3 wilde doen, maar geen idee heeft hoe je tegelijkertijd door elkaar lopende maatsoorten moet dirigeren). Deel 4 hadden we al vaker gedaan, maar zoiets herinner je je altijd pas na een tijdje weer. Dus pas na een aantal herhalingen hadden we het weer te pakken en konden we het weer in tempo doorzingen. (Wat jammer toch dat het straks in één keer goed moet zijn). We kwamen tot 104 ongeveer (bladzij of cijfer, dat ben ik even kwijt), waar een nieuw stukje begint. Van de lju-lju-lju-riedeltjes hadden we niet elk nootje goed, maar op z'n minst waren we in tempo en konden we op toon verder. En of je dan de overige details uberhaupt zou kunnen horen is maar de vraag. (Niet dat we niet tot het gaatje gaan om het erin te krijgen, natuurlijk).

Na de pauze deden we deel 6 van het Requiem van Howells, wat heus nog wel een beetje lastig was, en daarna deel 5 nog een keer, wat we vorige week ook al als laatste deden. Het was een paaswaardig slot.

26 april 2011:

[...] Daarna deden we Stravinsky Les Noces deel 3, want het moest er toch eindelijk eens van komen. Saskia had vorige keer zo diplomatiek verklaard dat ze dit stuk liever aan Rob overliet, en sinds vanavond snappen wij waarom. Het is gewoon ontzettend lastig, met ritmes die in drieën gaan terwijl een andere partij duolen zingt, en dan nog allerlei maat- en tempowisselingen er doorheen. Over de tekst hebben we het dan nog niet eens gehad. Het goede nieuws was wel dat we hierna dus echt alle noten gezien hebben, en dat het vanaf nu alleen nog herhalen wordt.

We pauzeerden gefaseerd, eerst de vrouwen en daarna de mannen. Met elk deden we de specifieke stukjes, en daarna regen we de zaak weer aan elkaar. Uiteindelijk kwamen we er zonder overdreven kleerscheuren doorheen, hoewel het ook nog eens heel erg lastig is om telkens op tijd in te zetten na een solostukje. Dit gaan we nog vaak doen.

Volgende week is er géén repetitie, want Rob en Saskia zijn op vakantie (in hun nieuwe campertje). Onze volgende repetitie is op 10 mei.

10 mei 2011:

We hadden een gevleugelde pianiste zullen hebben ("die timmeren je hélemaal weg hoor"), maar voor wat ik begrepen heb was Ana ziek. Dus deden we het zelf, en we hebben behoorlijk minutieus deel 4 doorgenomen, en dat met die hitte. Anna heeft de zinnen weer in het Russisch voorgesproken, zodat we qua taal weer helemaal verfrist waren, en vervolgens was de uitdaging om alles in het juiste tempo te krijgen. Overigens weet Rob nog steeds niet precies wat het juiste tempo is (= de DVD met de Zwitserse opname, dat is niet de Franka-opname, maar die heeft Rob nog niet doorgevlooid), maar vertel dat niet aan Introdans.

De laatste paar minuten hebben we Howells deel 5 en 6 gedaan, zodat we weer enigszins geestelijk stabiel het pand konden verlaten.

Voor volgende week is het huiswerk: deel 3, 65-87; deel 4, 114-117 (vrouwen). Dat vrouwendeel doen we niet vaak, dus wij vrouwen moeten zelf zorgen dat het geen ondergeschoven kindje wordt. Even goed doornemen, dus. Let wel: volgende week is de repetitie mogelijk in Arnhem, in het conservatorium. En ook mogelijk reeds om half 8, omdat niet geheel duidelijk is wat de openingstijden van het gebouw zijn, en dat zou wel eens niet zo laat kunnen zijn. Hierover worden jullie nog geinformeerd.

17 mei 2011:

Afgelopen dinsdag was ik niet bij de repetitie, maar ik heb gehoord dat het goed was dat jullie er wel waren. Het paste allemaal net in het zaaltje (zowel fysiek als qua geluid), en om het hele stuk door te lopen was erg zinvol, maar ook is duidelijk dat er nog veel moet gebeuren. Nou, hartstikke goed, en dat gaan we dan ook doen.

24 mei 2011:

Wij waren vanavond in Wageningen, maar naar ik heb begrepen wordt dat een zeldzame aangelegenheid. Want volgende week en de week erna repeteren wij in Arnhem. Ook zullen na de zomervakantie bijna alle repetities in Arnhem zijn. [...]

Wij hebben stief gerepeteerd aan het 3e deel. Dat viel niet mee, en voor een deel is dat best thuis te oefenen. Het is een kwestie van heel veel herhalen: dat hebben wij vanavond ook gedaan. De vrouwen brachten het er beduidend beter af dan de mannen (een Aha-Erlebnis die ik graag deel met jullie, van Saskia afgekeken: Dames, het werkt heel goed om zelf te tellen. Die methode werkt stukken beter dan om te proberen op de mannen in te zetten, want hoe betrouwbaar zijn die nou helemaal. Zet bij elke maat met potlood erboven hoeveel tellen die maat heeft ("6", "5", "4", "6") etc, en dan ben je nooit meer te vroeg of te laat. Ook helpt het om streepjes boven de maat te zetten die overeenkomen met hoe Rob het slaat, daar heb je extra houvast aan. Want hoewel Rob ook een man is, is hij toch wel erg betrouwbaar).

Om nog even te chillen besloten we met Requiem Howells, deel 1 en deel 5.

31 mei 2011:

We repeteerden weer in het conservatorium, met 4 piano's en daarop geweldig spelende meiden, 2 sopraansolisten en 1 mezzo (dat was Saskia), en een koor wat een stuk vollediger was dan de vorige keer. Ook de ruimte was wat groter, (2e verdieping). We hebben het 1e deel van het boek doorgenomen (tot aan het deuxieme partie oftewel 4e tableau). Volgende keer is het weer in het conservatorium, half 8, en dan doen we het 2e deel (v.a. 4e tableau).

Het was heel veel dingen. Aan de ene kant schrikken, want het ging opeens veel sneller allemaal, maar ook kicken, want het was wel ontzettend gaaf. Doordat we van die echte pianisten en solisten hadden die er een professionele draai aan gaven dachten wij ineens ook weer: Jeetje, het is toch echt wel wat, dit. En de muziek gaat onder je huid zitten, je ziet het ballet al bijna voor je. Helaas moet je én al die noten én al die inzetten én al die tekst op hetzelfde moment doen, en altijd gaat er wel ergens iets mis. Maar het feit dat we er desondanks doorheen komen is hoopvol. (Zelf moet ik nog even gericht op al die tekst gaan trainen die ik vanavond vrijwel geheel als luh-luh-luh gezongen heb, op podnjesvjadboe na dan). [...]

Volgende week verder met het tweede gedeelte. Gelukkig hebben we een paar dagen vrij met hemelvaart, en het wordt mooi weer, dus dat kun je fijn even in de tuin gaan zitten oefenen. (Zullen je buren ook vast erg blij van worden.)

7 juni 2011:

We hadden weer zo'n repetitie op het conservatorium met 4 piano's, en het wordt al bijna 'gewoon'. Dat geldt niet voor de pianistes hoor, je blijft ernaar luisteren (Rob: "Als ik echt heel lang zou oefenen dan zou ik misschien van één partij alleen één hand kunnen spelen, en waarschijnlijk te langzaam"). Ook de sopraansolist schalt ons blijvend danig onder de indruk.

Helaas waren er best wel veel afwezigen. Rob vond dit niet leuk. Ik moest jullie in de mail inwrijven dat dit ECHT HEEL BELANGRIJKE REPETITIES zijn. Dus heb je even geen zin of vind je het net te veel moeite, kom dan toch. Alleen voor echt goede redenen mag je thuisblijven, maar dan moet het wel een hele goede reden zijn.

Voor ons als koor blijft het hard werken. Met enkele alten spraken we nog een paar basiswijsheden door: Bijvoorbeeld: Let niet zozeer op andere partijen, maar tel zelf (zet de tellen boven iedere maat en tel ze stug uit, het werkt echt). En: Het moment van inzetten is beter dan de noot. Die noot heb je wel, of die blijkt gauw genoeg, maar als je het moment mist is het erger. Rob had ook nog een paar: Zing strak ritmisch, ga niet te lyrisch worden in de lijnen (Hij illustreerde dit zeer beeldend met zoiets als: tsjak-tsjak-flap-flap-flap, waarbij de flaps niet strak genoeg in het ritme zaten). En: zing liever foute tekst maar wel met Russische potentie, dan de goede tekst maar slap Hollands uitgesproken.

Wij deden het tweede (laatste) deel, en dat ging vooral in het begin best aardig. Zo tegen cijfer 115 werd het moeilijk, maar we hebben alles rustig keer op keer opnieuw gedaan. Hoe verder we naar het einde kwamen, hoe minder goed de noten zaten, misschien kan het geen kwaad om vooral die nog eens te bekijken.

Volgende week repeteren we weer om half 8, maar nu op de locatie van Introdans. Dit is vlakbij de conservatoriumlocatie, aan de Vijfzinnenstraat. Vanuit Wageningen gedacht rijd je bij het conservatorium nog een klein stukje door (de weg gaat naar beneden), en dan is het de 1e rechts (vlak voor het busstation rechts). Er zullen 4 electrische piano's opgesteld worden, en ook het meeste slagwerk, de tenorsolist zal er bij zijn, dus dat wordt weer een graadje echter.

14 juni 2011:

Zoals al eerder in jullie agenda's geschreven hebben wij morgenavond een repetitie, waarbij ook het slagwerk aanwezig zal zijn. We vragen iedereen met klem om te komen, want het percentage uitvallers bij onze Arnhem-repetities is te groot. We moeten met z'n allen juist ook nu alles op alles zetten om straks in oktober beslagen ten ijs te komen.Joanne de Roest is onze 'manager' voor dit project, zoals jullie weten. [...] Naast Joanne hadden we vandaag ook een korte kennismaking met een aantal andere Introdans-betrokkenen, waaronder de oprichter van Introdans [Roel Voorintholt en Ton Wiggers, weet ik nu, die ook bij alle volgende repetities die wij op het conservatorium hadden in de zaal zaten; SO]. Er werden enkele enthousiasmerende woorden tot ons gericht, om er met z'n allen een succes van te maken. Erg leuk.

Wij stonden in de kelder van Introdans op een podium dat uit twee rechte rijen bestond. Zo gaat het ook in alle zalen zijn, straks. Rechte rijen met microfoons erboven (2 per microfoon). Beide rijen zijn verhoogd (morgen nog hoger dan vandaag), de achterste rij hoger dan de voorste rij. Middenvoor staan de solisten. (Vanavond hadden wij naast 2 sopranen en 1 mezzo ook tenor Harry van Berne in ons midden, die trouwens zijn noten erg goed kende!). Voor de solisten staan naast elkaar de 4 vleugels (voor nu: digitale piano's, op de vloer met tape doorgetekend als 'vleugel'). Aan weerszijden van de vleugels staat het slagwerk opgesteld. Bijna tussen de middelste vleugels staat Rob. Vanaf Rob tot aan de achterste rij zangers is 5 meter, en meer mag het niet zijn. Ook qua breedte is er een limiet, en het is de vraag hoe comfortabel dat nog is met 50 mensen koor. Alleen al daarom moet iedereen morgen komen.

Wij hebben gerepeteerd vanaf het begin, en hoe vaker we het doen, hoe beter het wordt. Rob deed een treffende imitatie van hoe wij soms bwoa-bwoa-bwoa zingen terwijl het veel strak-ritmischer pats-pats-pats moet zijn. "In dit stadium maakt het niet uit welke tekst je zingt, als je maar vol overtuiging zingt". En daarna ga je weer proberen de tekst in te vullen.

We zijn gekomen tot aan het laatste deel ongeveer, waarbij nog niet alles zit, maar waarbij we wel weer een stuk zijn opgeschoten. Morgen verder! (We zijn gevraagd in het zwart te komen - lange mouwen! - omdat er een foto gemaakt gaat worden).

15 juni (van een willekeurig koorlid, de meer-gehoorde reacties goed samenvattend):

Hoi Sjoukje,

Er moet me toch iets van het hart. Hoewel ik zingen ontzettend leuk vind, merk ik dat ik de laatste tijd beduidend minder zin heb om naar koor te gaan. Aan de ene kant is dat het repertoire, ik 'kan' er niet zoveel mee (misschien na vanavond!), maar aan de andere kant ook de toon die soms wordt aangeslagen. Ik wring me in behoorlijk wat bochten om elke repetitie op tijd aanwezig te zijn, en als Rob dan zoals gisteravond uitvaart tegen de groep die er wél is, over de groep die er níet is, dan word ik daar niet echt vrolijk van. [...] Er wordt behoorlijk wat flexibiliteit verwacht, maar daar moet je m.i. wel zorgvuldig mee omspringen.

Extra repetitie 15 juni 2011 (van Minke):

Beste mensen, na al het gemopper van Rob dinsdagavond op iedereen die meende “zomaar” afwezig te kunnen zijn op de repetities – en de storm van verontwaardigde mailtjes die daarop volgde, trakteerde Rob de groep gisteravond op een fiks aantal heerlijke vlaaien bij de koffie/thee. Hij gaf toe dat hij na de mailwisseling van gisteren ook thuis nog fijntjes de oren gewassen was en hij wilde het graag weer goedmaken. Wij hebben dat allemaal volmondig gewaardeerd! De frustratie van Rob is natuurlijk heel begrijpelijk: het is zo’n schrikwekkend lastig stuk, en zonder complete groep bij de repetities krijg je de eindjes niet aan elkaar geknoopt. De repetitie begon dus gisteren al om half acht, en het viel (mij althans) reuze mee hoeveel mensen daar fris en fruitig – en in het zwart – aanwezig waren. Nou ja, de feitelijke repetitie begon pas een half uur later omdat er eerst een heuse foto-shoot was voor publicitaire doeleinden. Daarna gingen we los met Stravinsky, en nu ook met slagwerk. Het was soms moeilijk om boven al het kabaal uit jezelf nog te horen, maar de algemene indruk was toch dat we de grote lijnen in de muziek toch steeds beter onder de knie krijgen. Applaus voor onszelf!

Nu het slagwerk er ook bij was, had je ook een completer beeld van de muziek, en de manier waarop onze koorpartijen daarin passen. De Russische tekst is voor veel mensen nog het grote struikelblok (voor mij in ieder geval zeker!). Blijf oefenen dus. Maar tot die tijd: zing met flair en attack. Het RITME – in al zijn “Stravinskiaanse” complexiteit – is de kern van het stuk! Gisteren zijn er ook cd’s uitgedeeld met de uitvoering die voor Introdans als basis gebruikt wordt voor hun productie: de tempi op deze cd zijn op sommige momenten niet exact de tempi die Stravinsky aangeeft. Beluister de cd dus goed! Volgende week repeteren wij weer in Wageningen: op de normale tijd, op de normale plaats.

Met groet, Minke

15 juni (van Joy):

Hoi Sjoukje,Ik wou net een halfuurtje “Les Noces” zingen, maar kan mijn zwarte map niet vinden. Ik heb het achtergelaten in de zaal gisteren (op de stoelen). Weet jij iets van? Of zal ik Joanne mailen? (Of denk je dat het allemaal goed zou komen…?) Groetjes, Vergeetachtige Joy

21 juni 2011:

Dat was weer eens wat anders, gewoon in de Piekschool repeteren om 8 uur.

Toch ging het niet zoals vanouds, want na binnenkomst werden meteen de vrouwen en de mannen van elkaar gescheiden.

Omdat de mannen met 20 waren mochten zij in de grote ruimte blijven, en wij (18) vrouwen gingen een stuk verderop in de gang zitten.

Zullie met Rob en wij met Saskia hebben vooral uit het laatste deel alle moeilijke stukjes nog eens ruimschoots doorgenomen.

Wij vrouwen kregen daarbij van Saskia ontzettend goede tel-tips & tricks, bijna een "how to survive"-handleiding, en meteen daarna deden we alles goed. Dat hoorden we de mannen ons nog niet nadoen. Wat Rob met hen deed kan ik hier uiteraard helaas niet boekstaven.

(Een gedenkwaardig moment was trouwens dat wij net onze podnasvadboe's gedaan hebben en toen als een soort echo de mannen precies hetzelfde stukje hoorden zingen.) [...]

Na de pauze gingen we gezamenlijk verder, en OK, toen bleek dat niet alle tips & tricks er al in gebeiteld zaten, maar na een keer of drie hadden we het best wel weer te pakken. [...]

Volgende week hebben wij een halve repetitie in de Piekschool (gewone plaats, gewone tijd), en daarna gaan we borrelen bij Paul. Voor de borrel regelt Paul de drankjes, en wij worden geacht allemaal iets te eten mee te brengen. Dat mag een salade zijn of een schaal met borrelhapjes, maar als je weinig tijd hebt mag een zakje pinda's ook. (Die houdt Paul ook graag over, mocht dat overtollig blijken).

Na volgende week hebben wij zomervakantie. De eerste repetitie is weer op 23 augustus, in Wageningen.

28 juni 2011 (laatste repetitie voor de zomervakantie):

Nou, dat was een knetterend uiteinde, zullen we maar zeggen. Alsof het oudejaarsavond was, zo knalde het om ons heen, terwijl we zaten te repeteren tijdens onze laatste repetitie van dit seizoen. Op het moment dat we naar de borrel van Paul zouden gaan ging het zo tekeer dat het stukje van de school naar de auto eigenlijk al een bezoeking was. (Toen ik mijn tas thuisbracht voordat ik naar de borrel ging - ik woon bij Paul om de hoek - was bij ons thuis net de stroom in het hele blok uitgevallen).

We hebben vanavond nog een keer gescheiden gerepeteerd, want dat was toch best lekker eigenlijk. Wij leerden nog meer tel-trucs van Saskia, zodat we nog alerter konden inzetten, en de mannen deden hetzelfde met Rob. Uiteindelijk hebben we gezamenlijk nog het stuk vanaf cijfer 51 tot aan het eind van deel 3 (was het deel 3, ja toch?) gedaan. Het staat, maar daar is het ook mee gezegd.

Rob benadrukte dat we dit fundament wel moeten zien te bewaren tot na de vakantie. We zullen dan in Wageningen beginnen, maar vervolgens zullen alle repetities 'tutti' zijn, en zal er op afwerken en inzetten gerepeteerd worden, en is er geen tijd om een stukje koor nog eens te herhalen vanwege tekstproblemen of zo. Wees dus zo goed om tijdens de vakantie, of in elk geval voordat we weer gaan beginnen, nog eens goed op die tekst te studeren. Het begint nu te lopen, en nu moeten we het zelf (qua tekst) nog afwerken, want dat gaat nooit lukken door het alleen tijdens de repetities even een keertje te doen. En het zou toch mooi zijn als het ook goed strak Russisch klinkt allemaal.

Wij krijgen binnenkort nog een schema van Joanne gemaild met daarin de komende repetities. Let op: daar zitten ook incidentele woensdagavonden bij. Het is niet gezegd dat die allemaal ook zeker doorgang vinden, maar ze zijn wel gereserveerd.

Ooit heb je een 'doodle' van Joost gehad (een datum-intekenlijst online), waarop je hebt aangegeven wanneer je meezingt. Bekijk de data die je als 'nee' had aangemerkt nog eens goed, en overweeg of je er toch niet nog een 'ja' van kunt maken. (Let wel: afmelden is niet langer aan de orde). De nieuwe mensen die nog niet hebben ingetekend krijgen een nieuwe doodle van Joost. Het is met dit stuk zo dat we niet zomaar wat extra mensen kunnen inzetten, als je ziet hoe zwaar wij al moeten investeren om het uberhaupt te kunnen. En er moet wel elke keer een koor staan.

Nou, daarna gingen we borrelen. Als verzopen katten werden we gastvrij onthaald door Paul. Iedereen had de meest fantastische hapjes meegenomen (rode kaas die op rauwe kipfilet leek en heel lekker was). Paul vroeg mij na afloop nog waar nou die pinda's waren die hij dan zo mooi zou overhouden (niet gezien). Het was gezellig, en Paul wordt hartelijk bedankt voor de gastvrijheid (en Imke ook).

23 augustus 2011 (eerste repetitie na de zomervakantie):

Goed, daar waren we dus weer, terug in de Piekschool en terug bij Stravinsky.

Rob koos ervoor enkele lastige koorstukjes (v.a. cijfer 55 tot het einde van dat deel) door te nemen, met veel aandacht voor de tekst.

Zo hebben wij nu bijvoorbeeld voor het eerst duidelijke tekst-accenten gezongen bij de Baslov-Bozje stukjes (bij de mannen): dat gaf een groots effect! Daarnaast kregen ook alle nootjes veel aandacht: soms deden we iets wel 10 keer totdat ook de allerlaatste man/vrouw elk tussennootje goed zong. Al met al een hoop aandacht op de vierkante millimeter, maar dit was dan ook wel zo ongeveer de laatste keer dat we dat nog konden doen.

Volgende week is het al in Arnhem, met piano's, en we zullen niet meer met puur alleen koor repeteren. Wel heeft Rob besloten om volgende week het slagwerk nog maar even niet uit te nodigen, zodat het alleen wij+piano's is.

Qua mededelingen nog het volgende:

- Laura heeft nog even benadrukt dat de kans groot is dat "de bus" op dagen dat we westwaarts gaan zal stoppen bij de carpoolplek op de A12.

- Tevens heeft zij benadrukt dat het, hoe lastig ook, heel belangrijk is dat wij op tijd zijn tijdens de uitvoeringen. Joanne is redelijk uitgesproken in haar mails aan het koor, en dat wekt hier en daar vragen of zelfs lichte irritatie op, maar de bottomline is wel dat onze soundchecks niet uitgesteld kunnen worden en dat het koor zo compleet mogelijk moet zijn op die momenten.

30 augustus 2011 (van Laura):

Alvorens in te gaan op de rep van gisteren, eerst nog een verzoek. Vorige week hebben we het al gehad over het belang van uiterlijk 2,5 uur van tevoren aanwezig zijn bij de voorstellingen. Graag wil ik dat nogmaals onder de aandacht brengen en daar een verzoek aan vastkoppelen: Weet je nu al dat je op een bepaalde datum die 2,5 uur van tevoren NIET gaat halen, meld dit dan even bij mij of bij Joanne. (Bedenk daarbij dat we midden in de spits moeten reizen. Extra reistijd dus). 1 persoon te laat is misschien nog wel te doen, maar worden het er meer, dan loopt de hele voorbereiding in de soep, omdat dan de hele klankrepetitie uitgesteld moet worden. Gaat niet. We kijken graag hoe we dit van te voren al kunnen oplossen.

Een korte terugkoppeling van de rep gisteren. Deze keer heeft Rob de lastige delen uit 'deuxieme partie - quatrième tableau' voor ons ontrafeld en in een heel rustig tempo doorgenomen. Sommige passages zijn bijzonder snel en vol tongbrekers. Tip om deze passages nu 'meerdere malen per week' te herhalen, sprekend dan wel op toon. (uitgebreide tips volgende week weer van Sjoukje).

Voor volgende week een belangrijke mededeling:

We zijn op dinsdag 6 september van harte uitgenodigd bij Introdans tussen 19:00 - 20:00 uur, vóór de rep in het conservatorium (20:00 - 22:00 uur). Rob is al een paar keer aangeschoven bij de dans-repetities en roemt de nieuwe ervaring die dit oplevert. Heel indrukwekkend om te zien hoe zíj zich dit eigen maken. Grijp je kans!

Ps. ik begrijp van Introdans dat de voorstellingen in Arnhem al hard lopen. Wil je daar kaarten voor, ga er dan snel achteraan.

Er zijn flyers uitgedeeld (ik heb nog een stapeltje, voor wie nog nodig heeft). Schrik niet: Hier staat een aantal voorstellingen bij waar wij NIET aan meedoen (alleen de voorstellingen waar een sterretje achter staat zijn voor ons). De voorstellingen in Den Haag en Amsterdam staan juist weer niet op de flyer, doen we wel aan mee (is een iets ander programma). De doodle-lijst van Joost is voor ons het complete overzicht.

6 september 2011:

Vanavond mochten wij een uurtje eerder komen om een dansersrepetitie bij Introdans mee te maken. Nou, dat was wat. Ze hadden pas twee weken gerepeteerd en maakten speciaal voor ons een gedeeltelijke doorloop. Ineens begrepen wij dat wat wij doen nog maar nauwelijks wat voorstelt vergeleken bij wat ZIJ doen. (Nou ja, ze hoeven geen Russisch te spreken). De heupbewegingen van de vrouwen in het begin deden denken aan een zumba-klasje dat ik ooit volgde, maar deze danseressen hielden het gewoon minutenlang vol zonder te puffen en te zweten, en dan moest het echte hupsen nog beginnen. Zinnestrelende en -prikkelende bewegingen, aantrekken, afstoten tussen de mannen en de vrouwen - echt vreselijk leuk.

Nadien gingen wij repeteren in de prachtige grote zaal van het conservatorium. We hadden een heel aantal solisten, pianisten en slagwerkers en we hebben stevig gewerkt aan een aantal delen. Als laatste hebben we een doorloop gemaakt. Naar verluid ging het stukken beter dan voor de vakantie, en begint het echt op poten te komen, maar natuurlijk moeten we daar ons allemaal ook nog goed voor blijven inzetten.

Mededelingen:

- Volgende week is de repetitie weer in Arnhem, om 8 uur (en gaat door tot half 11, net als vanavond).

- De extra repetitie van woensdag 14 september vervalt, ten faveure van het volgende:

- De extra repetitie van woensdag 21 september wordt een cruciale repetitie waarop alle solisten aanwezig zijn, en dus een uitgelezen moment om koste wat kost te proberen bij te wonen. Ook dinsdag 20 wordt een vrij complete repetitie, zodat we 2 compacte goede avonden achter elkaar hebben.

- De extra repetitie van 28 september blijft als reserve staan.

- Huiswerk: Voor alle volgende repetities geldt dat Rob gaat eindigen met een doorloop. Zorg intussen dat je alles op scherp houdt, met name teksten (uit je hoofd leren is volgens mij het enige wat helpt) en stukjes die we niet vaak gedaan hebben (bv. naar het einde toe) moet je zelf oefenen, oefenen, oefenen. We kunnen daar weinig meer aan doen in de tutti-repetities.

Dat was het! Maak trouwens goed reclame, het lijkt me erg gaaf om ook ons eigen publiek hier naartoe te krijgen. Er is al eens een tekstje van Willem voorbij gekomen wat je als voorbeeld kunt gebruiken om vrienden en bekenden uit te nodigen. Let hierbij wel op dat niet alle voorstellingen met ons zijn (je publiek moet een voorstelling kiezen waar 'live' achter staat).

13 september 2011:

Vanavond hadden we weer een intensieve maar zeer zinvolle repetitie (althans in mijn beleving).

We hebben het hele stuk van begin tot eind doorgezongen en daarna nog eens dunnetjes opnieuw (met hier en daar intensivering).

Twee sets damessolisten hebben zich beurtelings van hun divaaste kant laten horen, en ook het ensemble was natuurlijk weer geweldig, dus wij konden als koor niet achterblijven.

Voor veel mensen die ik sprak kwam het neer op "alles begint contouren te krijgen", "de eerste keer bakte ik er niks van maar de tweede keer ging het een stuk beter", "ik had de noten wel maar de tekst nog niet overal", etc. Volgens mij zijn dat allemaal tekenen dat het begint te gaan zitten. Wij moeten nog wennen aan het totaalgeluid, maar als we even van de schrik bekomen zijn blijken we toch best een hoop stukjes eruit te kunnen slingeren. Gelukkig hebben we nog een aantal van dit soort repetities, en kunnen we nog een paar keer deze totaalbeleving hebben (met als hoogtepunt volgende week, als alle solisten er zijn), dus dat belooft echt wel wat.

Zorgelijjk is wel dat er qua bezetting bij de concerten structureel minder mensen op het podium staan. Dat wisten we uiteraard al, maar in een aantal gevallen is het enigszins kritisch, met name bij de bassen. Vandaar een oproep aan alle bassen die gaten hebben zitten in het schema: kijk nog eens extra goed of je toch niet kunt komen?

Andere mededeling: in oktober vervallen de dinsdagrepetities, voor zover we dan geen concerten hebben. (Ja, dat had je al gedacht, maar nu weet je het ook).

Restte ons alleen nog een langzalzeleven voor Rob, die morgen 50 wordt. Proficiat, Rob! Ik denk dat je vanaf nu echt onbeschaamd een leesbril mag gaan dragen.

20 september 2011:

Best Musica (hofleverancier),

Nou, vanavond was dan onze eerste complete repetitie: alle solisten en het hele ensemble waren er. De bas (Hugo) was er voor het eerst, en daar kwam een heerlijk geluid uit.

Wij hebben zo ongeveer tweemaal een complete doorloop gemaakt (met twee sets solisten), en dat ging heel niet slecht. Eigenlijk ging het best wel heel erg goed! We hebben duidelijk een stap vooruit gezet vergeleken bij voorgaande repetities, volgens mij. Rob hoefde ook niet vaak te stoppen om dingen weer te repeteren. Natuurlijk ging er heus wel het e.e.a. fout, maar dat waren puntjes-op-de-i, geen struikelblokken. Die i-puntjes (tekst, met schwung zingen, niet haasten, etc) moeten wij zelf weer gaan aanscherpen, want voor dit soort dingen is geen tijd meer in de repetities.

(En ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik vond het gewoon kicken eigenlijk.)

Morgen hebben we nog zo'n repetitie.

O ja, voor wie het nog gemist had, bij de première op 7 oktober komt de koningin, en WA, en Maxima, en Margriet en Pieter (zie onder wat ik van de site van Introdans heb geplukt, en het was ook op omroep Gelderland).

Extra repetitie 21 september 2011:

Wij hadden vanavond onze extra repetitie met (bijna) alle solisten, net als gisteren. We begonnen met wat dingetjes door te nemen die nog niet zo goed gingen. Bv. cijfer 130, en de stukjes aan het eind. Deze hebben we vrij degelijk geoefend, en daarna (na de pauze) een doorloop gemaakt. In de doorloop gingen die dingetjes toch best wel weer mis (in mijn beleving althans), dus dat moeten we nog even weer allemaal gaan nakijken, maar al met al was het weer zeer hoopgevend! Soms namen we tempi te haastig of juist te langzaam (bv. 16e noten). Het is moeilijk om Rob ook nog te volgen, maar dat moeten we uiteraard wel doen.

Over Rob gesproken: Harry van Berne riep na afloop nog even dat hij "heel blij met Rob" was, want dat Rob erg duidelijk is en daarmee erg veel toevoegt. Harry heeft groot gelijk: dat mocht ook wel eens gezegd worden. Laten wij er met z'n allen nog ietsje meer van profiteren, dus laten we als volgende uitdaging nemen dat we ook nog af en toe naar Rob proberen te kijken.

Volgende week gaan we alleen op dinsdag repeteren, dus de reservedatum van woensdag 28 september gaan we niet gebruiken. Dan zijn er geen bas- en tenorsolist, dus dat is lastiger repeteren, en dan kunnen we beter onze energie in tutti-repetitie(s) steken.

Mensen vragen mij vaak "wat ze aan moeten" bij de concerten, en hoe dat zit met die gala-voorstellingen en zo. Ik heb het aan Joanne gevraagd, en zodra ik van haar antwoord krijg zal ik het jullie vertellen.

28 september 2011:

Vanavond was onze laatste repetitie met "slechts" het ensemble, want vanaf volgende week repeteren we in de Schouwburg van Arnhem, met de dansers erbij! We hebben deze repetitie gebruikt om enkele stukjes te repeteren die nog valkuilerig waren. Met name ritme-stukjes die niet overal gelijk waren, inzetten die te zwak waren, loopjes die nog net niet helemaal liepen. Jullie weten wel wat ik bedoel. Daarbij is het vanaf nu zeer belangrijk dat we met voldoende kloten gaan zingen, want (zoals vaker): beter met overtuiging verkeerd dan halfzacht goed. De tekst moet je zeker nog je best op doen, maar als er niks anders op zit kun je beter de tekst faken en wel stevig zingen dan krampachtig bescheten de bijna-goede tekst zingen.Enig reliëf is natuurlijk mooi: dat je niet vanaf nu alles hard zingt, maar bv. fel inzetten en dan meteen terugnemen en dat soort geweldige effecten die we wel eerder hebben gerepeteerd.

Na de pauze deden we een complete doorloop, met beide vrouwenduo's (de mannensolisten waren afwezig). Hierbij leerden wij dat je ook niet altijd blind kunt/moet varen op solisten, want ook als de tenor niet hoorbaar is (wie weet hoor je Harry van Berne straks echt niet, ook als hij wel zingt) moet je kunnen inzetten. Ook als iemand in een solostukje een halve noot te laag zingt moet jij die noot niet klakkeloos overnemen bij je inzet (zoals ondergetekende deed). Hou dus te allen tijde je oren open en luister niet slechts naar 1 solist. (Tip: Saskia is altijd zeer toonbewust en die stuurt ook onbeschaamd bij als het niet op toon is, dus als je twijfelt kun je je het beste aan haar spiegelen). Hetzelfde geldt voor het koor: als je op sommige stukjes de tenoren nodig hebt om op in te zetten, dan kan het gebeuren dat je die tenoren helemaal niet hoort. (Het goede nieuws is dat je het stuk inmiddels zo goed begint te kennen dat je die tenoren al bijna in je geestesoor hoort, dus dan kun je toch nog imaginair op ze inzetten). Maar het devies is en blijft: domweg tellen en inzetten, niet je inzet laten afhangen van anderen. Dat geldt dan dus ook voor iedereen in een stemgroep: niet Marije laten inzetten en bij de volgende noot invoegen, maar zelf inzetten. Desnoods dan maar fout, maar dan was je er tenminste (en je hebt nog drie generales om dat te corrigeren).

Joanne gaf vanavond een hele lijst instructies, die ik hopelijk nu nog weet: [...]

7 en 8 oktober en 17 november zijn gala-dagen. Als je je dan na afloop in het publiek wilt begeven moet je je daar enigszins aan conformeren. Onze concertkleding is gekleed genoeg, maar je mag dan voor de gelegenheid wel je boa, parelsnoer, stola, shawl, of gekleed tijgervelletje uit je tas halen en er overheen gooien. (Ik las op een site wat 'black tie' inhoudt voor vrouwen: "De handschoenen hoeven slechts halflang"). (Volgens Franka, bekend met dit soort kringen, "mag je als vrouw bijna alles" - dit ter geruststelling).

(Ik bedenk nu acuut een vraag: moet ons boek eigenlijk zwart gekaft zijn of zingen wij daar gewoon uit 'as is'? Heeft iemand dat aan Joanne gevraagd? Lijkt mij ook nogal afleiden eerlijk gezegd, al die paarse-roze boeken).

Volgens mij was dit het,

tot a.s. dinsdag in de SCHOUWBURG in Arnhem.

Woensdag 29 september 2011 (van Joanne):

Beste allen, Naar aanleiding van mijn verhaaltje aan het begin van de repetitie gisteravond, stuur ik jullie, zoals beloofd, deze mail.

Planning

- De tijden van de repetities zoals aanvankelijk zijn gecommuniceerd blijven onveranderlijk. (Er is alleen een wijziging voor de pianisten en slagwerkers op dinsdag 04 okt.) dus van 19:00 - 23:00 uur. We willen de repetitie om 19:00 uur beginnen dus zorg dat je 15 minuten van tevoren aanwezig bent. Schouwburg Arnhem, Koningsplein 12, 6811 BV, Arnhem, 026 - 372 07 20 (algemeen nummer tijdens kantoortijden) 026 - 443 73 43 (kaartverkoop) http://www.mssa.nl

- Dinsdag 04 oktober krijgen jullie allen een productieboekje met daarin alle tour informatie en schema's. (telefoonnummers en adressen)

- De vertrektijden van de bus zijn soms enigszins aangepast. Dit ivm met een 2e opstapplaats in Ede als er naar het westen gereisd moet worden. tevens zijn sommige tijden aangepast omdat ze oorspronkelijk iets te optimistisch zijn in geschat. Zie bijlage met de bijgewerkte tijden en opstapplekken.

- Op 06 oktober bij de Generale repetitie wordt er gefotografeerd!!!! Graag iedereen in concert kleding.

Vrijkaartjes

- Voor alle ArteZ studenten is er op zaterdag 08 oktober 1 vrijkaartje beschikbaar. Graag uiterlijk morgen doorgeven of je er gebruik van wilt maken!

- Voor de vrijkaartjes van de leden van Musica Vocale is een regeling getroffen via de koorleiding van Musica Vocale.

Kleding

- Tijdens de repetities stellen wij het opprijs als iedereen in standaard zwart gekleed kan zijn (liefst met lange mouwen)

- Tijdens de voostellingen chique zwart! Voor de heren zwarte pantalon en schoenen, zwart overhemd. geen gekleurde dassen en strikjes

Voor de dames eveneens chique zwart. gelieve geen blote armen, blote benen en glitter elementen en geen kleur accenten. kortere rokken (tot op de knie wel ok met zwarte panty's)

- Het weekend van de premiere is het gala weekend. Concert kleding is prima, altijd leuk als het nog een beetje opgeleukt kan worden met sjaal oid. Let op dit kleding voorschrift geldt ook voor de gasten die de voorstelling bezoeken! Dresscode Black Tie dus ook voor publiek.

Diefstal en andere vervelende zaken

- Om de mogelijkheid tot diefstal van buiten af te verkleinen zijn er een aantal maatregelen genomen: ALLE musici krijgen keycord met een Vier40 pasje. Draag deze backstage als je niet in de voorstelling bent.

- Probeer zoveel mogelijk waardevolle spullen niet mee te nemen naar de voorstelling.

- Iedereen krijgt een plastictasje met naam erop waar je je waardevolle spullen in kunt doen. Deze tasjes geef je af bij Joanne of Sophie. Tasjes gaan in de kluisjes en Sophie en Joanne hebben de sleutel ervan. Na afloop van de voorstelling worden de tasjes weer uitgedeeld.

- Je bent NIET verplicht de kluisjes te gebruiken, maar wij raden het van harte aan...

- Introdans en ArteZ zijn niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen van de medewerkers. Ook Schouwburgen willen die verantwoordelijkheid niet dragen.

Repetities en voorstellingen in Arnhem

- In Arnhem is geen aparte kleedkamer voor Koor heren en Koor dames, solisten en musici beschikbaar. Kom svp in concertkleding naar de voorstelling. (is ook handig bij andere voorstellingen!)

- Tijdens de repetities en voorstellingen in Arnhem is GEEN catering aanwezig (wel koffie en thee etc. in de artiestenfoyer)

- Er gaat GEEN bus transport naar de voorstellingen in Arhem en Nijmegen! Iedereen is verantwoordelijk voor eigen transport! Neem svp voldoende tijd om te reizen zodat je ten alle tijde op tijd bent. Er zit helaas geen rek in de schema's om uit te lopen. (ook niet tijdens de generale repetities) Mocht het onverhoopt wel mis gaan bel direct met Joanne of Sophie.

- Het is tijdens de repetities en voorstellingen niet toegestaan op het toneel te zijn als je daar niet perse moet zijn. Tassen en jassen dienen in de kleedkamer te blijven. Ook is drinken en eten niet toegestaan op toneel zelfs geen flesjes water.

Premiere

- In de week van de generales zal er een aangepast schema komen voor de premiere dag. Het zal niet onnodig afwijken van het oorspronkelijke schema.

- Neem svp je identiteitsbewijs, bij voorkeur paspoort, mee ivm het Koninklijk bezoek. er zal op die dag extra beveiliging en controle zijn. Ook backstage!

- Na de pauze kunnen we het tweede deel van de avondvoorstelling bijwonen via schermen in de artiestenfoyer. Pas als de voorstelling helemaal is afgelopen kunnen we naar de publieksfoyer voor een borrel en premierefeest.

Tot slot

- Check svp elke avond voor een voorstellings- of repetitiedag na 21:00 uur je email of er nog last minute wijzigingen zijn voor de volgende dag.

- Houd je mobiel op de dag van de voorstelling in de gaten eveneens voor last minute wijzigingen per sms.

Ik vind het allemaal reuze spannend en heb er vreselijk veel zin in om jullie dit tour avontuur aan te gaan! Ik hoop jullie ook!

Als je vragen hebt.... je weet mij te vinden! :)

Tot volgende week! Hartelijke groet, Joanne de Roest

ps. wellicht ten overlvoede: de tutti repetitie van vanavond is komen te vervallen!!!

Woensdag 5 oktober 2011 (van Joanne):

Beste Allen, Wat zag het er gisteren goed uit op toneel! Echt prachtig!! Omdat het lastig is om tijd op te eisen tijdens de repetities voor huishoudelijke mededelingen doe ik het hierbij even per mail, zodat ik ook echt iedereen bereik. Gisteren bleek dat een aantal van jullie teleurgesteld was vanwege het feit dat jassen, tassen en drinkflessen niet op het toneel mogen worden meegenomen. Dat is begrijpelijk, maar helaas kunnen we van die regel niet afwijken. Ik heb overlegt met de stagemanager dat er tijdens de repetities wel wat drinken mag worden meegenomen in een bidon, NIET in flessen met draaidoppen. Maar ALLEEN tijdens de repetitie van vanavond. Niet bij de generale en niet bij de voorstellingen. Dit omdat er, nadat de voorstelling is afgelopen en het doek dicht is, in zeer hoog tempo met heel veel technici het decor volledig moet worden omgebouwd in slechts 25 minuten. Dat betekent dus dat er geen tijd is voor de jassen en tassen die overal onder podiumdelen etc. liggen. Vandaar dat we er NU al een gewoonte van willen maken dat iedereen zijn spullen in de kleedkamer laat of, als je dat wilt, je waardevolle spullen in een tasje aan Sophie of mij geeft voor in het kluisje. Nogmaals je bent dat niet verplicht! Alleen is Introdans en de schouwburg niet aansprakelijk voor diefstal... Ik stel het zelf wel op prijs als ik niet met hele volle tassen hoef heen en weer te sjouwen, dus als de spullen voor het kluisje kunnen worden beperkt tot telefoon, portemonee en laptop ben ik heel blij! :)

Verder viel ons op dat tijdens de voorstelling de mooie rode koortjes heeel goed zichtbaar zijn :) We gaan voortaan bij de voorstellingen de rode koortjes inzamelen op toneel en die geef ik weer terug als we klaar zijn... (het is allemaal nog een beetje wennen....) en uitzoeken, maar daar zijn deze dagen ook voor..Er was een vraag over het kaften van de muziekboeken: dat is wat Introdans betreft NIET nodig. Er was alleen nog iemand met een witte versie... daar moeten we wel even een alternatief voor bedenken. Zijn er nog extra boeken beschikbaar? Introdans heeft ze niet meer...

Jullie hebben ook gisteren allemaal een productieboekje gekregen met tour informatie. Neem dit boekje altijd mee naar elke voorstelling, dan ben je altijd goed geinformeerd. De planning voor vrijdag hoop ik jullie vandaag allemaal te kunnen mailen... Die is nu nog niet definitief bekend.

Tot vanavond! Hartelijke groet, Joanne

Woensdag 5 oktober 2011:

(Gisteren heb ik jullie niet gemaild want ik lag met de benen omhoog op de bank, maar gelukkig hebben jullie Joanne, die altijd paraat blijft.)Vanavond hebben wij weer gerepeteerd: eerst wat korte dingetjes, toen vanaf 8 uur een doorloop (die erg veel beter ging dan eerder).

Daarna mochten we pauzeren, en vanaf een uur of half tien hebben we voornamelijk heel veel staan wachten totdat we weer eens een paar bladzijden mochten doen, waarna we weer moesten wachten. Het is duidelijk dat dit een Introdansproductie is, waarbij de nadruk op de dansers ligt, en wij typisch 'ingehuurd' zijn, zonder dat ik daarmee negatief wil doen of zo. Wij zijn gewoon ondergeschikt aan de puntjes op de i die bij de dansers gezet werden. Dat gaf ons wel de tijd om leuk te kijken hoe dat gaat (hun danscoach is een erg leuke man).

Verder hebben enkele dames bedacht dat het misschien handig is als koor te besluiten dat wij ons niet gaan inhouden op de gala-premiere, na afloop van de voorstelling. Dames: jullie hebben allemaal minstens nog een leuke kerstgalajurk in de kast hangen, neem deze mee! We gaan niet op z'n Joanne's "met een sjaaltje eroverheen" in ons koorkloffie lopen, tenminste niet als het aan ons ligt. Laten we er werk van maken! Geneer je niet, want als het allemaal doen ben je lekker niet de enige. Wat is nou heerlijker dan lekker uit te pakken op momenten dat het eindelijk eens kan? En hoe gepast wil je het hebben, een koninklijke premiere zal je niet vaak meer meemaken. "Alles mag", als vrouw: lange jurk, korte jurk, lekker kleurig als je wilt, kekke schoenen, whatever. Dus ga lekker los en maak ons allemaal gek! Heren: we rekenen op jullie medewerking. Al hoef je dan geen colbert aan op het podium, doe dat wel na afloop en vergezel ons, jullie lievelingsdames, naar het gala!

6 oktober (van Karin):

Ha, Leuk bedacht, maar heb jij zomaar iets in de kast hangen? Verder dan mijn 5 euro lange zwarte jurk die jij ook hebt, komt ik niet.Hmm, zal nog even nadenken.

Donderdag 6 oktober 2011 (van Joanne):

Beste Allen,

Na de prachtige Generale repetitie van vanavond kunnen we er morgen helemaal voor gaan! Op verzoek van Rob wil ik jullie, wellicht helemaal ten overvloede, nogmaals op het hart drukken morgen vooral om 17:45 uur in de schouwburg aanwezig te zijn.

Het dagschema van 20:15 dat ik jullie gister stuurde en wat je ook in je productieboekje kunt vinden, is van kracht. Dat betekent dat iedereen om 18:00 uur op het toneel moet staan, zonder jas en tas, zodat we voldoende tijd hebben om de laatste oneffenheden nog even weg te poetsen.

Vergeet ook niet je identiteitskaart mee te nemen voor de controle van de beveiliging. Dit gaat allemaal extra tijd kosten dus wees daarop voorbereid.

Na de pauze kunnen we het tweede gedeelte van de voorstelling in de artiestenfoyer bekijken. We kunnen dus nog niet naar voren!!!!

Even een extra puntje van aandacht: De kleedkamers aan weerszijden van de orkestbak (orkest heren en koor heren)